Stäng dialogruta

Välj ditt fackförbund för att se dina unika erbjudanden

Du kommer nu länkas vidare så att du kan visa att du är medlem

GS-facket
Sök Mobilmeny
i
X

Med anledning av reserestriktioner på grund av coronaviruset

Vad gäller för inställda resor inköpta med betal- och kreditkort från EnterCard?

Avbeställningsskyddet i kortförsäkringen omfattar enbart avbokning på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat den försäkrade eller nära anhörig. Annat hinder från att resa, som till exempel en avrådan från att företa resor till resmål som drabbats av Coronaviruset eller inreseförbud, omfattas inte av försäkringen. Vänd dig i första hand till researrangören vid frågor om ombokning.

Vad gäller vid inställda evenemang inköpta med betal- och kreditkort från EnterCard?

För evenemangsskyddet i din kortförsäkring så gäller samma villkor. Enbart avbokning på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat den försäkrade eller nära anhörig. Vänd dig i första hand till arrangören vid frågor om ombokning.

Du kan läsa mer om vad som gäller för kompletterande kortförsäkringar på ERV’s webbsida – https://www.erv.se/privat/dolda/om-coronaviruset/
ERV är EnterCards försäkringsleverantör.

På https://www.konsumentverket.se/ finns också information om dina rättigheter som konsument.

Medlemslånet – lån för dig som är fackligt ansluten

  • Låna upp till 350 000 kronor
  • Årsränta 5,05%
  • Låneskydd – lägg till utan extra kostnad

Ansök nu – besked direkt Eff. ränta 5,77 % (e-faktura 5,17 %) vid ett lån på 95 000 kr återbetalt under 5 år (2020-02-04).
  • ikon Låna mellan 20 000–350 000 kronor.
  • ikon Återbetalas på 2–12 år.
  • ikon Låneskydd – helt utan kostnad kan du välja att teckna ett låneskydd som ger dig ekonomiskt stöd vid till exempel ofrivillig arbetslöshet, sjukdom eller dödsfall.
  • ikon Ingen uppläggningsavgift.
  • ikon Ingen aviseringsavgift vid val av e-faktura.

Ansök med Mobilt BankID och få besked direkt

Lånekalkyl

Räkna ut vad din månadskostnad blir.

Lånebelopp 20 000 kr
Låneperiod 2 år

Månadskostnad

903 kr

Medlemslånet har en rörlig ränta, årsräntan är 5,05 %. Baserat på ett lån om 95 000 kr åter­betalat under 5 år, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift pappersfaktura 25 kr (e-faktura 0 kr) betalar du 1 820 kr (e-faktura 1 795 kr) i månaden, effektiv ränta är 5,77 % (e-faktura 5,17 %) och totalt belopp att betala är 109 197 kr (e-faktura 107 697 kr). Kreditgivare: EnterCard Group AB (org nr 556673-0585) 105 34 Stockholm. Företaget står under tillsyn av Finansinspektionen.

Priser och fakta om lånet:

Kreditränta: 5,05 % räntan är rörlig
Lånebelopp: 20 000 - 350 000 kr
Återbetalningstid: upp till 12 år
Uppläggningsavgift: 0 kr
Aviseringsavgift: 0 kr vid val av e-faktura (25 kr vid val av pappersfaktura)

FAQ

Medlemslånet

Vad är ett annuitetslån?

Annuitetslån är ett lån där återbetalningsbeloppet är detsamma under hela låneperioden. Annuitet innebär att man betalar samma månadskostnad på lånet under hela löptiden. I början av betalar man mer ränta än vad man amorterar och i slutet betalar man mindre ränta än vad man amorterar. På så sätt jämnar man ut amorteringsplanen för sitt lån (ränta och amortering) och på så vis betalar man samma månadsbelopp varje månad istället för att betala högre utgifter i början av lånets löptid och lägre vid lånets slut.

Hur beräknas räntan?

När du betalar av på ett Annuitetslån så sjunker räntan i takt med att skulden sjunker. Det innebär att räntan är högre i början av låneperioden men sjunker under tiden som du betalar av.

Kan jag lösa skulden när jag vill?

Ja, det totala beloppet står på månadsfakturan eller på Mina sidor när du loggar in med BankID. Om du önskar betala in skulden innan förfallodag så kan Kundservice hjälpa dig räkna fram räntan, kontakta oss på telefonnummer 0771-94 94 00, vardagar 9-18.

Hur påverkas månadsbeloppet om jag gör en stor inbetalning?

Månadsbeloppet förblir detsamma, men återbetalningstiden blir kortare.

Låneskydd Plus för Medlemslånet

Som medlem i ett LO-förbund har du möjlighet att, utan någon extra kostnad, beställa ett låneskydd till ditt lån. Med Medlemslånets låneskydd kan du få en ekonomisk trygghet om något oförutsett skulle inträffa. Låneskydd Plus hjälper dig med dina månatliga betalningar för ditt Medlemslån vid ofrivillig arbetslöshet, sjukskrivning, arbetsfrånvarande för att vårda barn/nära anhörig och dödsfall. Läs mer och beställ låneskyddet.

Vad händer med räntan om man löser skulden i förtid?

Räntan finns uträknad till förfallodag på fakturan. Utifall man önskar lösa skulden innan förfallodag så går det alltid bra att ringa och prata med Kundservice på telefonnummer 0771-95 95 01, vardagar 9-18, så räknar vi ut vilken ränta som tillkommer.

Kan jag förlänga tiden för lånet?

Du kan ansöka om förlängd återbetalningstid genom att kontakta Kundservice på telefonnummer 0771-95 95 01, vardagar 9-18.

Kan man ha en medsökande på lånet?

Ja, om man har medsökande så signerar både du och medsökande lånet med BankID. Medsökande har samma betalningsansvar som kontoinnehavaren.

Till vilka bankkonton kan man få lånet utbetalt till?

Alla svenska bankkonton där du som låntagare är ensam kontohavare.

Måste man signera lånet med BankID/mobilt BankID?

Ja.

Kan man ha e-faktura?

Ja, vid e-faktura slipper man faktureringsavgiften på 25 kronor. Du ansluter till e-faktura via din internetbank. Sök på ”EnterCard", välj produkt och följ anvisningarna.

Kan man ha autogiro?

Ja, om du väljer att betala via autogiro så drar vi månadskostnaden på lånet från det konto du angivit varje månad. Du ansluter till autogiro i din internetbank. Sök på "EnterCard", och fyll i efterfrågade uppgifter.

Vad händer om jag går ut mitt fackförbund?

Ditt medlemslån kommer inte påverkas om du går ur ditt fackförbund.

Finns ångerrätt?

Ja, du har rätt att säga upp avtalet inom 14 kalenderdagar.

Hur kontaktar jag Kundservice?

För enklast kontakt med Kundservice logga in på Mina sidor och skicka ett meddelande. Klicka på ikonen med kuvertet längst upp till höger på första sidan. Klicka på ”Nytt meddelande” och skriv ditt ärende. Vi besvarar ditt meddelande inom 24 timmar. Om du istället vill ringa är telefonnumret 0771-95 95 01, vardagar 9-18.

Var är mina betalningsuppgifter?

Dina inbetalningsuppgifter (OCR-nummer och bankgironummer) är alltid samma. Du hittar uppgifterna på din månadsfaktura eller inloggad på Mina sidor.

Kan jag se mitt medlemslån på Mina sidor?

Ja, logga in på Mina sidor med BankID eller mobilt BankID för att bland annat se dina inbetalningsuppgifter, kvarstående skuld, lånedetaljer och lånekontrakt. Du kan även kontakta Kundservice genom att skicka ett meddelande.