Att låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se.
Medlemslånet har färdigförhandlad, låg ränta* och möjlighet att teckna ett låneskydd utan extra kostnad. Du kan låna mellan 20 000 och 350 000 kronor i upp till tolv år. Hur du vill använda lånet – bil, båt, renovering eller för att lösa dyra smålån? Det är helt upp till dig.
Hur mycket vill du låna?
Testa lånekalkylen och räkna ut vad din månadskostnad blir.
Om du vill delbetala räntefritt: Med LO Mervärde Mastercard bestämmer du själv vilket köp du vill dela upp, och hur länge. Gäller vid köp mellan 3 000 och 20 000 kr. När du väljer räntefri delbetalning betalar du ingen ränta, utan en fast kostnad på 39 kr/månad, oavsett hur stor summa du delbetalar. För jämförelse med andra typer av krediter kan avgiften räknas om till så kallad effektivränta. Räkneexempel delbetalning på 10 000 kr: 6 månader: effektiv ränta, 8,28 %, sammanlagt belopp att betala 10 234 kr, månadsbelopp 1 706 kr. 12 månader: effektiv ränta, 8,87 %, sammanlagt belopp att betala 10 468 kr, månadsbelopp 872 kr. 24 månader: effektiv ränta, 9,1 %, sammanlagt belopp att betala 10 936 kr, månadsbelopp 456 kr. Kortets effektivränta: Effektiv ränta är 15,31 % vid betalning med e-faktura (19,64 % med pappersfaktura) vid en nyttjad kredit på 20 000 kr återbetalt under 1 år (2023-11-01).
Medlemslånet har en rörlig ränta, årsräntan är f.n. 7,90 %. Baserat på ett lån om 100 000 kr återbetalat under 6 år, uppläggningsavgift 0 kr och e-faktura 0 kr betalar du 1 748 kr i månaden, effektiv ränta är 8,19 % och totalt belopp att betala är 125 888 kr. Kreditgivare: Entercard Group AB (org. nr. 556673-0585) 105 34 Stockholm. Företaget står under tillsyn av Finansinspektionen. (2025-05-02).
Låneskydd Plus
Låneskydd utan extra kostnad.
Du kan helt utan extra kostnad teckna Låneskydd Plus, som betalar en del av din lånekostnad om du blir arbetslös eller sjuk. Då ingår även ett livskydd som löser lånet om du avlider innan du fyller 65 år. För att få ersättning måste du uppfylla försäkringsvillkoren för respektive försäkring.
*aviseringsavgift och uppläggningsavgift 0 kr ger en effektiv ränta på 9,43 %.
För frågor om Medlemslånet är du såklart också välkommen att kontakta vår kundservice på telefonnummer 0771-94 94 00.
Öppet 9–18 helgfria vardagar.
Vanliga frågor
Medlemslånet
Kan jag utöka mitt existerande lån?
Om du vill utöka ditt lån så kan du ansöka om det här.
Tyvärr kan vi inte erbjuda ett utökat lån för dig som har en medsökare. Däremot går det bra att ansöka om ett nytt lån hos oss. Tänk på att detta lån blir separat. Ansök om ett nytt lån här.
Vad är ett annuitetslån?
Annuitetslån är ett lån där återbetalningsbeloppet är detsamma under hela låneperioden. Annuitet innebär att man betalar samma månadskostnad på lånet under hela löptiden. I början av betalar man mer ränta än vad man amorterar och i slutet betalar man mindre ränta än vad man amorterar. På så sätt jämnar man ut amorteringsplanen för sitt lån (ränta och amortering) och på så vis betalar man samma månadsbelopp varje månad istället för att betala högre utgifter i början av lånets löptid och lägre vid lånets slut.
Hur beräknas räntan?
När du betalar av på ett Annuitetslån så sjunker räntan i takt med att skulden sjunker. Det innebär att räntan är högre i början av låneperioden men sjunker under tiden som du betalar av.
Kan jag lösa skulden när jag vill?
Ja, det totala beloppet står på månadsfakturan eller på Mina sidor när du loggar in med BankID. Om du önskar betala in skulden innan förfallodag så kan Kundservice hjälpa dig räkna fram räntan, kontakta oss på telefonnummer 0771-94 94 00, vardagar 9-18.
Hur påverkas månadsbeloppet om jag gör en stor inbetalning?
Om du gör en större inbetalning på ditt privatlån än avtalat månadsbelopp så kommer framtida månadsbelopp att bli lägre. Återbetalningstiden kommer inte att förändras.
Låneskydd Plus för Medlemslånet
Som medlem i ett LO-förbund har du möjlighet att, utan någon extra kostnad, beställa ett låneskydd till ditt lån. Med Medlemslånets låneskydd kan du få en ekonomisk trygghet om något oförutsett skulle inträffa. Låneskydd Plus hjälper dig med dina månatliga betalningar för ditt Medlemslån vid ofrivillig arbetslöshet, sjukskrivning, arbetsfrånvarande för att vårda barn/nära anhörig och dödsfall. Läs mer och beställ låneskyddet.
Vad händer med räntan om man löser skulden i förtid?
Räntan finns uträknad till förfallodag på fakturan. Utifall man önskar lösa skulden innan förfallodag så går det alltid bra att ringa och prata med Kundservice på telefonnummer 0771-95 95 01, vardagar 9-18, så räknar vi ut vilken ränta som tillkommer.
Kan jag förlänga tiden för lånet?
Du kan ansöka om förlängd återbetalningstid genom att kontakta Kundservice på telefonnummer 0771-95 95 01, vardagar 9-18.
Kan man ha en medsökande på lånet?
Ja, om man har medsökande så signerar både du och medsökande lånet med BankID. Medsökande har samma betalningsansvar som kontoinnehavaren.
Till vilka bankkonton kan man få lånet utbetalt till?
Alla svenska bankkonton där du som låntagare är ensam kontohavare.
Måste man signera lånet med BankID/mobilt BankID?
Ja.
Kan man ha e-faktura?
Ja, vid e-faktura slipper man faktureringsavgiften på 35 kronor. Du ansluter till e-faktura via din internetbank. Sök på ”Medlemslånet”, välj produkt och följ anvisningarna.
Kan man ha autogiro?
Ja, om du väljer att betala via autogiro så drar vi månadskostnaden på lånet från det konto du angivit varje månad. Du ansluter till autogiro i din internetbank. Sök på “EnterCard”, och fyll i efterfrågade uppgifter.
Vad händer om jag går ut mitt fackförbund?
Ditt medlemslån kommer inte påverkas om du går ur ditt fackförbund.
Finns ångerrätt?
Ja, du har rätt att säga upp avtalet inom 14 kalenderdagar.
Hur kontaktar jag Kundservice?
För enklast kontakt med Kundservice logga in på Mina sidor och skicka ett meddelande. Klicka på ikonen med kuvertet längst upp till höger på första sidan. Klicka på ”Nytt meddelande” och skriv ditt ärende. Vi besvarar ditt meddelande inom 24 timmar. Om du istället vill ringa är telefonnumret 0771-95 95 01, vardagar 9-18.
Var är mina betalningsuppgifter?
Dina inbetalningsuppgifter (OCR-nummer och bankgironummer) är alltid samma. Du hittar uppgifterna på din månadsfaktura eller inloggad på Mina sidor.
Kan jag se mitt medlemslån på Mina sidor?
Ja, logga in på Mina sidor med BankID eller mobilt BankID för att bland annat se dina inbetalningsuppgifter, kvarstående skuld, lånedetaljer och lånekontrakt. Du kan även kontakta Kundservice genom att skicka ett meddelande.
Du loggar in med BankID via den här länken för att nå Mina sidor.
Prenumerera på dina medlemsförmåner.
Få LO Mervärdes nyhetsbrev varje månad till din inkorg.
Stäng
Logga in på LO Mervärde
Genom att logga in låter jag LO Mervärde göra en kontroll av min medlemsstatus. Detta görs genom att mitt personnummer stäms av mot förbundets medlemsregister.